Une approche par le modèle d’affaires
Par Émilie Ruiz, Albéric Tellier et Julien Pénin
Revue Française de Gestion, Volume 47, Numéro 294, janvier-février 2021, pp 79-97.
https://doi.org/10.3166/rfg.2021.00505
Résumé
L’objectif de cet article est de revenir sur les profonds bouleversements touchant la musique enregistrée depuis l’avènement de la numérisation, qui a permis la dématérialisation des œuvres. Nous proposons un cadre général pour mieux cerner les défis à relever par les acteurs, en mobilisant une approche fondée sur le modèle d’affaires. Nous défendons l’idée qu’un nouvel écosystème de la musique est en train de se développer, nécessitant l’acceptation collective d’un « méta-modèle d’affaires » pour fonctionner. L’article présente également les travaux de ce numéro spécial.
Abstract
The music industry is of major interest for management research. Indeed, transformations in artistic, management, design, financing and distribution practices of works are numerous. In addition to presenting the articles that make up this special issue, the objective is here to review the profound changes that have affected recorded music since the advent of digitization, which has allowed the dematerialization of works. We propose a general framework to better understand them, mobilizing an approach based on the business model. More specifically, we defend the idea that a new music ecosystem is developing, requiring the collective acceptance of a «meta business-model». However, in light of the new players and the new roles of each, we address the many challenges facing the music industry in the development of the «meta business-model» we describe.