Publications de BURGER-HELMCHEN Thierry
Articles dans des revues avec comité de lecture :
-
2024
Using Artificial Intelligence to Advance the Research and Development of Orphan Drugs
IRISSARRY Carla, BURGER-HELMCHEN Thierry, Businesses, 4, 453-472. -
2023
Japan’s Corporate Governance Transformation: Convergence or Reconfiguration?
RENOU Theo, CARRAZ René, BURGER-HELMCHEN Thierry, Administrative sciences, 13, 1-17. -
2022
Managerial Control in an Online Constructivist Learning Environment: A Teacher’s Perspective
LE CORRE Jean-Yves, BURGER-HELMCHEN Thierry, Knowledge, 2(4), 572-586. -
2022
Le rôle des connaissances communes pour coordonner l’apprentissage collectif et l’innovation : contributions, tensions et paradoxes.
BARLATIER Pierre-Jean, BURGER-HELMCHEN Thierry, AYERBE Cécile, DUPOUËT Olivier, GRIMAND Amaury, Finance Contrôle Stratégie, NS-12, 1-20. -
2022
The Pitch: Some Face-to-Face Minutes to Build Trust
GUIMTRANDY Fabien, BURGER-HELMCHEN Thierry, Administrative Sciences, 12, 12, no. 2: 47. -
2022
Creativity on the Move: Nexus of Technology, Slack and Social Complexities
ANTONCZAK Laurent, BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(28), 64-78. -
2022
Capturing Niche Development in Secondary Disease Prevention through a Salutogenesis-Bioeconomy Framework: Trends from Kenya
ORIAMA Ruth, MUDIDA Robert, BURGER-HELMCHEN Thierry, International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 13, 4, 341-369. -
2021
Industrie et comportements créatifs : leçons du passé et recherches actuelles
DUTRAIVE Véronique, ARENA Richard, BENGHOZI Pierre-Jean, BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue d'économie industrielle, 174, 15-32. -
2021
Du contrôle de l’innovation à la créativité : vers un cadre intégrateur
BOLLINGER Sophie, BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue d'économie industrielle, 174, 223-247. -
2021
Innovation policies and practices within innovation ecosystems
BEAUDRY Catherine, BURGER-HELMCHEN Thierry, COHENDET Patrick, Industry and Innovation, 535-544. -
2021
Being mobile: a call for collaborative innovation practices?
ANTONCZAK Laurent, BURGER-HELMCHEN Thierry, Information and Learning Sciences, 360-382. -
2020
Unusual entrepreneurs for unusual entrepreneurship
BURGER-HELMCHEN Thierry, International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation, 5, 241-257. -
2020
Opening the reverse innovation black box to pinpoint its drivers and challenges in Western MNCs
HUSSLER Caroline, BURGER-HELMCHEN Thierry, European Journal of International Management, 14, 941-954. -
2020
Le rôle d’intermédiation des activités entrepreneuriales du middleground dans la circulation des idées créatives. Le cas du Krautrock
MULLER Paul, SZOSTAK Bérangère, BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue Internationale PME, vol. 33, n°3-4, 139-168. -
2020
Some thoughts On CSR in relation to B Corp Labels
BURGER-HELMCHEN Thierry, SIEGEL Erica, Entrepreneurship Research Journal., 10 (4), 20200231. -
2020
New tools and practices for financing novelty : a research agenda
STEFANI Ulrike, SCHIAVONE Francesco, LAPERCHE Blandine, BURGER-HELMCHEN Thierry, European Journal of Innovation Management, 23, 314-328. -
2019
L’influence du lieu dans l’acquisition de compétences entrepreneuriales : le cas du séminaire BEST
LECORCHE Vincent, BURGER-HELMCHEN Thierry, La Revue des Sciences de Gestion, 299-300, 13-26. -
2019
L'organisation digitale : des Ø et des 1 pour des opportunités et des risques
BARLATIER Pierre-Jean, BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue Internationale de Psychosociologie et de Gestion des Comportements Organisationnels (RIPCO), 25, 5-24. -
2018
Knowledge management in OSS communities : Relationship between dense and sparse network structures
BEHFAR Stefan Kambiz, TURKINA Ekaterina, BURGER-HELMCHEN Thierry, International Journal of Information Management, 38, 167–174. -
2017
Meta-analysis in marketing research
MEGHISAN Georgeta-Madalina, BURGER-HELMCHEN Thierry, Innovative Marketing, 13, 6-10. -
2017
Le maquis du financement de l’innovation
RAEDERSDORF Sophie, BURGER-HELMCHEN Thierry, Economie et Management, 165, 31-38. -
2017
Knowledge Sharing in Geographically Dispersed Communities
GOGLIO-PRIMARD Karine, GUITTARD Claude, BURGER-HELMCHEN Thierry, Management International, 21, 10-15. -
2017
Network tie structure causing OSS group innovation and growth
BEHFAR Stefan Kambiz, TURKINA Ekaterina, BURGER-HELMCHEN Thierry, Problems and Perspectives in Management, 15, 7-18. -
2017
Connected cars & the future of the mobile ecosystem
ROPERT Samuel, BURGER-HELMCHEN Thierry, Digiworld Economic Journal (ex Communications & Strategies), 105, 9-14. -
2016
Innovation : où en sommes-nous ? Où allons-nous ?
SCHAEFFER Véronique, GUITTARD Claude, PÉNIN Julien, SCHENK Eric, BURGER-HELMCHEN Thierry, Gestion 2000, 4, 5-16. -
2016
Directed networks’different link formation mechanisms causing degree distribution distinction
BEHFAR Stefan Kambiz, TURKINA Ekaterina, COHENDET Patrick, BURGER-HELMCHEN Thierry, Physica A, 462, 479-491. -
2016
Inversée vous avez dit inversée ? - Une typologie stratégique de l’innovation inversée
HUSSLER Caroline, BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue Francaise de Gestion, Vol. 42, No. 255, 105-120. -
2015
L’organisation et la foule
BURGER-HELMCHEN Thierry, Economie et Management, 157, 18-23. -
2015
Les incitations monétaires et non monétaires dans les organisations
DONZE Jocelyn, BURGER-HELMCHEN Thierry, Economie et Management, 157, 5-11. -
2015
Global organization of innovation processes
BEN MAHMOUD-JOUINI Sihem, BURGER-HELMCHEN Thierry, CHARUE-DUBOC Florence, DOZ Yves, Management International, 19, 115-123. -
2015
La créativité décentralisée : le cas d’une entreprise industrielle personnalisant ses produits
LERCH Christophe, BURGER-HELMCHEN Thierry, Innovations : Revue d'économie et de management de l'innovation, n°40, pp. 107-127. -
2015
Communities of Players : Scale and Scope, and the Effect of Social Medias in the Video Game Industry
BURGER-HELMCHEN Thierry, European Journal of Communications Research, 6, 153-174. -
2013
La nouvelle géographie de l’innovation : l’innovation inverse
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, Économie et Management, spécial Innovation et Gestion de la Créativité, 148, 23-28. -
2012
Bank lending networks, experience, reputation, and borrowing costs Empirical evidence from the French syndicated lending market
BURGER-HELMCHEN Thierry, GODLEWSKI Christophe, SANDITOV Bulat, ournal of Business Finance and Accounting, 39, 113-140. -
2012
Investor’s behavior and the relevance of asymmetric risk measures
BURGER-HELMCHEN Thierry, BOURACHNIKOVA Olga, Banks and Bank Systems, 7, 56-63. -
2012
Innovation dans les services : Différences technologiques et similarités organisationnelles dans les entreprises de mécanique françaises et allemandes
BURGER-HELMCHEN Thierry, La Revue des Sciences de Gestion, 257, 81-90. -
2012
Crowdsourcing d’activités inventives et frontières des organisations
PÉNIN Julien, BURGER-HELMCHEN Thierry, Management International, 16, 101-112. -
2012
“Strategic Management and the Economics of the Firm: how to reconcile the brother enemies?
HUSSLER Caroline, PÉNIN Julien, DIETRICH Michael, BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of Strategy and Management, 5, 372-380. -
2011
New shapes and new stakes: A portrait of open innovation as a promising phenomena
PÉNIN Julien, BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, Journal of Innovation Economics and Management, 7, &&-29. -
2011
La création de rentes : une approche par les compétences et capacités dynamiques
BURGER-HELMCHEN Thierry, FRANK Laurence, Innovations, 35, 89-111. -
2011
User communities and social software in the video game industry
BURGER-HELMCHEN Thierry, COHENDET Patrick, Long Range Planning, 44, 317-343. -
2011
Crowdsourcing of inventive activities: Definition and limits
BURGER-HELMCHEN Thierry, PÉNIN Julien, International Journal of Innovation and Sustainable Development, 5, 246-263. -
2011
Rethinking boundaries for innovation: Exploring the shapes and stakes of the open innovation phenomeNon
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, PENIN Julien, Journal of Innovation Economics & Management, 7, 3-10. -
2011
Crowdsourcing: Définition, enjeux, typologie
BURGER-HELMCHEN Thierry, PENIN Julien, Management et Avenir, 41, 212-227. -
2009
Les jeux vidéos exemple de redéfinition des relations utilisateurs / entrepreneurs
BURGER-HELMCHEN Thierry, GUITTARD Claude, ISDM Information Sciences for Decision Making, 36, 608-618. -
2009
A Case study of a creative start-up: Governance, communities and knowledge management
BURGER-HELMCHEN Thierry, LLERENA Patrick, Journal of Innovation Economics, 2, 127-148. -
2009
Option chain and change management : a structural equation application
BURGER-HELMCHEN Thierry, European Management Journal, 27, 3, 176-186. -
2009
Capabilities in small high-tech firms: A case of plural-Entrepreneurship
BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of Small Business and Enterprise Development, 16, 3, 391-445. -
2008
A case study of a creative start-up: governance, communities and knowledge management
LLERENA Patrick, BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of Innovation Economics, n°2, 2008/2, 125-146. -
2008
Are Users the Next Entrepreneurs? A Case Study on the Video Game Industry
BURGER-HELMCHEN Thierry, GUITTARD Claude, International Review of Entrepreneurship (formerly International Journal of Entrepreneurship Education), 6, 57-74. -
2007
Danger d’une approche financière des options réelles : la question de l’origine des options réelles
BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue Française de Gestion, 170, 59-74. -
2007
Justifying the Origin of Real Options and their Difficult Evaluation in Strategic management
BURGER-HELMCHEN Thierry, SBR Business Review-Zeitschrift für Betriebswirtschaftliche Forschung, 59, 387-405. -
2007
Rules of Thumb and Real Option Decision biases for optimally imperfect decisions: A simulation-based exploration
BURGER-HELMCHEN Thierry, Investment Management and Financial Innovations, 4, 4, 107-120. -
2007
From Investment Rules of Thumb to Routines: A Real Option Approach
BURGER-HELMCHEN Thierry, Problems & Perspectives in Management, 1. -
2007
Plural-entrepreneurial activity for a single start-up: a case study
BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of High Technology Management Research,, 19, 2, 94-102.
Direction d'ouvrages ou de revue :
-
2023
Les grands auteurs en management de l'innovation et de la créativité, Tome 2, 2eme édition
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, COHENDET Patrick, Editions EMS, 453 p. -
2023
Les grands auteurs en management de l'innovation et de la créativité, Tome 1, 2eme édition
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, COHENDET Patrick, Editions EMS, 420 p. -
2022
Innovation Policies and Practices within Innovation Ecosystems
BEAUDRY Catherine, BURGER-HELMCHEN Thierry, COHENDET Patrick, Routledge, 128. -
2016
Innovation : où en sommes-nous ? Où allons-nous ?
SCHAEFFFER Véronique, GUITTARD Claude, PÉNIN Julien, SCHENK Eric, BURGER-HELMCHEN Thierry, Gestion 2000, 33. -
2015
La créativité entrepreneuriale : le sens pratique pour concrétiser les idées originales
LERCH Christophe, THAI Mai Thi Thanh, PUHAKKA Vesa, BURGER-HELMCHEN Thierry, Innovations : Revue d'économie et de management de l'innovation, n°40, pp. 5-11. -
2015
Re-examining creativity in entrepreneurship
LERCH Christophe, THAI Mai Thi Thanh, PUHAKKA Vesa, BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of Innovation Economics and Management, n°18, pp. 3-23. -
2015
Smart cities : business models and ecosystems
ATTOUR Amel, BURGER-HELMCHEN Thierry, Journal of Strategy and Management, 8. -
2014
Écosystèmes et modèles d'affaires
ATTOUR Amel, BURGER-HELMCHEN Thierry, Revue d'économie industrielle, 146, 11-25. -
2013
Innovation et Gestion de la Créativité
BURGER-HELMCHEN Thierry, Économie et Management, 148. -
2013
Economics of Creativity
BURGER-HELMCHEN Thierry, Routledge. -
2012
Special Issue : Strategic management and the economics of the firm : How to reconcile the brother enemies ?
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, PENIN Julien, DIETRICH Michael, Journal of Strategy and Management, 5. -
2012
Entrepreneurship - Creativity and Innovative Business Models
BURGER-HELMCHEN Thierry, Intech Publisher. -
2012
Entrepreneurship - Born, Made, and Educated
BURGER-HELMCHEN Thierry, Intech Publisher. -
2012
Entrepreneurship - Gender, Geographies and Social Context
BURGER-HELMCHEN Thierry, Intech Publisher. -
2011
Special Issue : Rethinking boundaries for innovation
BURGER-HELMCHEN Thierry, PENIN Julien, HUSSLER Caroline, Journal of Innovation Economics.
Chapitres / Ouvrages scientifiques :
-
2023
Vijay Govindarajan: L'innovation et les dynamiques du changement organisationnel: de la comptabilité à l'entreprise de demain
BOLLINGER Sophie, NEUKAM Marion, BURGER-HELMCHEN Thierry, Les grands auteurs en management de l'innovation et de la créativité, Tome 1, 2eme édition, éditions EMS, 377-400. -
2023
Sidney G. Winter, évolutionnisme et management de l'innovation
LAZARIC Nathalie, BURGER-HELMCHEN THIERRY, Les grands auteurs en management de l'innovation et de la créativité, Tome 1, 2eme édition, éditions EMS, 123-140. -
2023
Keith Pavitt - Empirisme et transdisciplinarité : l’innovation dans tous ses états
BURETH Antoine, BURGER-HELMCHEN Thierry, Les grands auteurs en management de l'innovation et de la créativité, Tome 1, 2eme édition, éditions EMS, 299-320. -
2022
A Multi-level Perspective to Biosimilars Development: Pathways Towards Incremental Innovation in the Health Bioeconomy
ORIAMA Ruth, MUDIDA Robert, BURGER-HELMCHEN Thierry, In: Rezaei, N. (eds) Transdisciplinarity. Integrated Science, vol 5. Springer, 249-266. -
2022
La valeur des communautés
THIESSE Catherine, CRESPIN-MAZET Florence, BURGER-HELMCHEN Thierry, CHARLEUX Amel, Le guide pratique des communautés, 74-77. -
2021
Corporate Storytelling : Intégrer la pandémie dans l’histoire de l’entreprise
BURGER-HELMCHEN Thierry, Les impacts durables de la crise sur le management, Michel Kalika, Paul Beaulieu (eds.), EMS., 305-312. -
2021
Rethinking Managerial Control in the Contemporary Context: What Can We Learn from Recent Chinese Indigenous Management Research?
BURGER-HELMCHEN Thierry, LE CORRE Jean-Yves, Engines of Economic Prosperity : Creating Innovation and Economic Opportunities through Entrepreneurship, Edited by Meltem Ince-Yenilmez Burak Darici, Palgrave Macmillan, 303-321. -
2021
Rethinking Managerial Control in the Contemporary Context
LE CORRE Jean-Yves, BURGER-HELMCHEN Thierry, In: Rezaei N. (eds) Integrated Science. Integrated Science, vol 1. Springer, 419-438. -
2021
Managing Innovation According to Space, Time and Matter
SZOSTAK Bérangère, LAVIOLETTE Michael, BURGER-HELMCHEN Thierry, Innovation Economics, Engineering and Management Handbook, 25-46. -
2020
From Open Design to Open Strategy: Managing the Evolution of Crowdsourcing-Based Business Models
BURGER-HELMCHEN Thierry, SIEGEL Erica, Managing Digital Open Innovation, Pierre-Jean Barlatier, Anne-Laure Mention (eds), 73-107. -
2019
La connaissance : l’atome de la stratégie
HUSSLER Caroline, BURGER-HELMCHEN Thierry, Les grands courants en management stratégique, Sébastien Liarte (ed.), Editions EMS., 195-220. -
2019
Management créatif des systèmes complexes
HERAUD Jean-Alain, KERR Fiona, BURGER-HELMCHEN Thierry, ISTE Edition. -
2019
Creative Management of Complex Systems
HERAUD Jean-ALain, KERR Fiona, BURGER-HELMCHEN Thierry, Wiley. -
2018
EU Policy for digital society
BURGER-HELMCHEN THIERRY, MEGHISAN-TOMA Georgeta-Madalina, in Doing Business in Europe : Economic Integration Processes, Policies and the Business Environment, Alina Mihaela Dima (ed.), Springer, 195-212. -
2017
Reverse Innovation
BURGER-HELMCHEN THIERRY, HUSSLER CAROLINE, The Elgar Companion to Innovation and Knowledge Creation, Harald Bathelt, Patrick Cohendet, Sebastian Henn, Laurent Simon (eds.), 75-86. -
2017
Crowdsourcing
BURGER-HELMCHEN Thierry, in G.Rouet, G.Azémard (eds.), 100 Notions management et numérique, Les éditions de l’immatériel, 75-77. -
2017
Incertitude
BURGER-HELMCHEN Thierry, in A.Tiran, D.Uzunidis (eds.), Dictionnaire économique de l’entrepreneur, éditions Classiques Garnier, 195-198. -
2016
The Global Management of Creativity
WAGNER MARCUS, VALLS-PASOLA JAUME, BURGER-HELMCHEN THIERRY, Routledge, 184p. -
2016
Les grands auteurs en management de l'innovation et de la créativité
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, COHENDET Patrick, EMS Editions. -
2015
Crowdsourcing and the evolution of a business ecosystem
GUITTARD Claude, SCHENK Eric, BURGER-HELMCHEN Thierry, in F.G. Garrigos-Simon., I. Gil-Pechuan, S. Estelles-Miguel (éds.), Advances in Crowdsourcing, Springer, 49-62. -
2014
Yves Doz : le processus stratégique de l’entreprise multinationale
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, in U. Mayrhofer (ed.), Les Grands Auteurs en Management International, éditions EMS, 201-222. -
2014
Communities of Players: Scale and Scope, and the Effect of Social Medias in the Video Game Industry
BURGER-HELMCHEN Thierry, Jeffrey Graham (eds), Video-Games, Role of Social Media and Effect on Behavior, Nova Publishers. -
2014
Flexibilité et action managériale
BURGER-HELMCHEN Thierry, LAMBERT Gilles, F. Tannery, JP. Denis, T.Hafsi, AC. Martinet, Encyclopédie de la Stratégie, Vuibert. -
2013
L’innovation ouverte - Définition, pratiques et perspectives
PENIN Julien, GUITTARD Claude, DINTRICH Antoine, SCHENK Eric, BURGER-HELMCHEN Thierry, Chambre de commerce et d’industrie de Paris. -
2013
Entrepreneurial Organizations
BURGER-HELMCHEN Thierry, in Carayannis, Elias G. (ed.) Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship, Springer, 619-623. -
2012
Creativity, human resources and organizational learning
BURGER-HELMCHEN Thierry, LLERENA Patrick, in : Guido Buenstorf (ed.), Evolution, Organization and Economic Behavior, 155-184. -
2010
Airbus A380 en approche, demande l’autorisation d’atterrir à Paris-Charles de Gaulle
FRANK Laurence, BURGER-HELMCHEN Thierry, Vuibert, 3e édition, KALIKA Michel, HELFER Jean-Pierre, ORSONI Jacques (eds), Management, cas et applications. -
2010
La firme créatrice d'options: Essai sur les théories de la firme et des options réelles
BURGER-HELMCHEN Thierry, Editions Universitaires Européennes. -
2009
Division of labor and division of knowledge: A case study of innovation in the video game industry
BURGER-HELMCHEN Thierry, LLERENA Patrick, COHENDET Patrick, CANTNER Uwe, GAFFARD Jean-Luc, NESTA Lionel (eds), Schumpeterian Perspectives on Innovation, Competition and Growth,, 313-333. -
2009
Strategy, structure and project management
BURGER-HELMCHEN Thierry, MILLION Jean-Claude (ed.), Small Business Administration, 94-133. -
2009
Creative Knowledge management
BURGER-HELMCHEN Thierry, GUITTARD Claude, MILLION Jean-Claude (ed.), Entrepreneurial Creativity and Innovation Management, 153-185. -
2009
Genèse et évolution des communautés: le cas d'une PME de l'industrie du jeu vidéo
BURGER-HELMCHEN Thierry, Francis KERN, Les communautés en pratique, 241-258. -
2007
Creation and Co-evolution of Strategic Options by Firms: An Entrepreneurial and Managerial Approach towards Flexibility and Resource Allocation
BURGER-HELMCHEN Thierry, UZUNIDIS Dimitri, LAPERCHE Blandine, Powerful Finance and Innovation Trends in a high-risk Economy, 183-206. -
2007
The Dynamics between Plural and Network-based Entrepreneurship in Small High-Tech Firms
BURGER-HELMCHEN Thierry, LAPERCHE Blandine, UZUNIDIS Dimitri (eds), Innovation Networks and Clusters - The Knowledge Backbone, 101-122.
Chapitres / Ouvrages de vulgarisation :
-
2022
Fast & Curious Management
BURGER-HELMCHEN Thierry, Vuibert, 48p. -
2019
Management
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, MULLER Paul, Vuibert, 512p. -
2018
Pro en Management
BURGER-HELMCHEN Thierry, RAEDERSDORF BOLLINGER Sophie, Vuibert, 240p. -
2017
Management stratégique : Principes économiques fondamentaux pour manager
BESANKO DAVID, DRANOVE DAVID, SHANLEY MARK, SCHAEFER SCOTT, BURGER-HELMCHEN THIERRY, PENIN JULIEN, HUSSLER CAROLINE, DeBoeck, 576p. -
2011
Principes Économiques de Stratégie
BURGER-HELMCHEN Thierry, HUSSLER Caroline, PENIN Julien, DeBoeck, 5 ed. -
2011
Principes d’économie
COHENDET Patrick, BURGER-HELMCHEN Thierry, PENIN Julien, GALLO Jérome, Pearson Education, 7th ed. . -
2009
Microéconomie - théories et applications : Décisions, marchés, formation des prix et répartition des revenus
BURGER-HELMCHEN Thierry, PENIN Julien, De Boeck, 7ème ed., traduction. -
2008
Principes d’économie
COHENDET Patrick, BURGER-HELMCHEN Thierry, GALLO Jérôme, PENIN Julien, Pearson Education, 6th ed., French adaptation of Economics, J. Sloman.